Acest studiu, publicat în Chemical Senses, sugerează faptul că mirosul joacă un rol important în consumul de alimente al unei persoane, întrucât simţul olfactiv este asociat cu centrul senzaţiei de foame din creier.
„Într-o epocă în care obezitatea este în creştere pe plan mondial, avem în continuare nevoie să învăţăm mai multe lucruri despre rolul pe care îl are simţul olfactiv în comportamentele alimentare”, a spus coordonatorul studiului, Lorenzo Stafford, profesor la Center for Comparative and Evolutionary Psychology din cadrul Universităţii Portsmouth din Marea Britanie.
Studiile anterioare, care au dorit să afle dacă persoanele obeze au un simţ al gustului mai puternic sau mai slab decât persoanele non-obeze, au generat rezultate neconcludente şi foarte puţine studii au încercat să analizeze până acum influenţa pe care o are simţul olfactiv, a adăugat profesorul Stafford.
Studiul a fost realizat pe un număr de 40 de studenţi care au fost împărţiţi în două grupuri: obezi şi non-obezi. Toţi participanţii erau nefumători, aveau o sănătate bună, nu erau înscrişi în programe de slăbit şi nu luau medicamente pentru suprimarea apetitului.
Persoanele foarte slabe şi cele cu afecţiuni la nivelul receptorilor olfactivi şi ai gustului nu au fost acceptate în această cercetare.
Mai întâi, cercetătorii au cerut participanţilor să miroasă o aromă de ciocolată neagră artificială şi să o noteze în funcţie intensitatea ei şi de caracterul plăcut sau neplăcut al mirosului respectiv. Aroma a fost apoi diluată în soluţii cu concentraţii diferite, iar voluntarii au fost rugaţi să încerce să identifice soluţia cu cea mai slabă concentraţie.
Cercetătorii i-au testat pe participanţi şi prin prisma simţului gustului, folosind cele patru gusturi clasice: acru, sărat, amar şi dulce. Soluţii cu fiecare gust au fost picurate pe limbile participanţilor, iar aceştia au fost rugaţi să le identifice şi să acorde note în funcţie de intensitatea fiecăreia.
Savanţii britanici au analizat apoi datele pentru a determina relaţia dintre gust, miros şi greutatea corporală.
Ei au descoperit astfel că persoanele obeze sunt mai înzestrate în privinţa detectării mirosului de ciocolată decât persoanele non-obeze şi, de asemenea, au acordat note mai mari acestui miros.
În plus, persoanele obeze au acordat note mai mari în testele de apreciere a intensităţii gusturilor sărat şi acru în comparaţie cu persoanele non-obeze. În schimb, între cele două grupuri nu au existat diferenţe de apreciere a intensităţilor aferente gusturilor amar şi dulce.
Oamenii de ştiinţă consideră că mirosul joacă un rol important în comportamentul alimentar al unei persoane, deoarece activează centrul recompenselor din creier. Profesorul Stafford spune că anumiţi stimuli precum vederea şi mirosul pot să ducă la o creştere a poftei pentru anumite substanţe care dau dependenţă. Acelaşi proces ar putea fi valabil şi pentru alimente.
Florin Badescu, [email protected]